18 Ocak 2016 Pazartesi

Öğretmenin Eylemi olarak ‘Eylem Araştırması’

Öğretmen deyince öğrenme, öğretim işinin doğasını temsil eden bir karakter canlanır gözümüzde. Beyaz önlük üstünde; tebeşir ya da tahta kalemi, kitaplar, testler, bazen haritalar, geometri takımları, şimdilerde bilgisayar ya da tablet gibi materyaller elinde; genellikle her teneffüs ‘çay’ içmesiyle ünlü ve çoğunlukla sadece öğrencilerine değil, herkese öğreten edasıyla aramızda…

Peki, öğretmen nasıl öğrenir, nasıl bilir? Öğretmenliği öğrendiği okullarda öğrendiklerini uygulamada nasıl kullanır? Hem konu alanındaki hem de pedagoji alanındaki gelişmeleri nasıl takip eder ve bunları kendi öğretim faaliyetine nasıl yansıtır? Ayrıca, sürekli öğreten rolünde olmak, hayat boyu öğrenmeyi nasıl etkiler?

Bu yazının başlığı, yukarıdaki sorulara cevap ararken; bir öğretim stratejisi olarak Araştırma Yoluyla Öğretim ya da bir öğrenme yaklaşımı olarak Araştırma Temelli Öğrenme değil; bir araştırma deseni aynı zamanda mesleki gelişim yöntemi olarak Eylem Araştırmasının öğretmenin çay içmek kadar doğal bir eylemi olması gerektiğini ima etmektedir.

Öğretmenin öğrendiklerini dersinde bir araştırmacı gibi uygulaması, araştırma sürecinde olduğu gibi veriye dayalı olarak ders sürecini takip edip değerlendirmesi, gerekli görmesi halinde uygulamada değişiklikler yaparak araştırmasına devam etmesi şeklinde özetlenebilecek olan eylem araştırması, teori ve pratikte yüzleştiğimiz eğitimle ilgili birçok problemin çözümünde bize önemli destek sağlayabilecek dinamiklere sahiptir. Ayrıca hizmet içi eğitim alanında yaşadığımız aksaklıklar ve yetersizlikleri aşabilmek için de iyi bir fırsattır. Online araştırma imkanlarının oldukça geniş olduğu günümüzde online öğrenme topluluklarının kendi içinden araştırma takımları kurarak öğrenme ve öğretimi geliştirmek adına araştırmalarda bulunmaya başlaması bu açıdan önemli bir adım olabilir.

Tabi, bunların hepsi öğretmenin her şeyden önce bir öğrenen olduğunu ve en önemli eyleminin sürekli öğrenmek dolayısıyla araştırmak olduğunu kabul etmesi ile mümkün olabilir ancak.

Peki, kendini geliştirmenin önünde mevcut birçok engelin yanında tonlarca bahanenin dile getirildiği bir mecrada eylem araştırması mümkün müdür, mümkünse de makbul müdür?



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder