Öğretmen deyince öğrenme, öğretim işinin doğasını temsil
eden bir karakter canlanır gözümüzde. Beyaz önlük üstünde; tebeşir ya da tahta
kalemi, kitaplar, testler, bazen haritalar, geometri takımları, şimdilerde
bilgisayar ya da tablet gibi materyaller elinde; genellikle her teneffüs ‘çay’
içmesiyle ünlü ve çoğunlukla sadece öğrencilerine değil, herkese öğreten
edasıyla aramızda…
Peki, öğretmen nasıl öğrenir, nasıl bilir? Öğretmenliği
öğrendiği okullarda öğrendiklerini uygulamada nasıl kullanır? Hem konu
alanındaki hem de pedagoji alanındaki gelişmeleri nasıl takip eder ve bunları
kendi öğretim faaliyetine nasıl yansıtır? Ayrıca, sürekli öğreten rolünde
olmak, hayat boyu öğrenmeyi nasıl etkiler?
Bu yazının başlığı, yukarıdaki sorulara cevap ararken; bir
öğretim stratejisi olarak Araştırma Yoluyla Öğretim ya da bir öğrenme yaklaşımı
olarak Araştırma Temelli Öğrenme değil; bir araştırma deseni aynı zamanda
mesleki gelişim yöntemi olarak Eylem Araştırmasının öğretmenin çay içmek kadar
doğal bir eylemi olması gerektiğini ima etmektedir.
Öğretmenin öğrendiklerini dersinde bir araştırmacı gibi uygulaması,
araştırma sürecinde olduğu gibi veriye dayalı olarak ders sürecini takip edip
değerlendirmesi, gerekli görmesi halinde uygulamada değişiklikler yaparak
araştırmasına devam etmesi şeklinde özetlenebilecek olan eylem araştırması,
teori ve pratikte yüzleştiğimiz eğitimle ilgili birçok problemin çözümünde bize
önemli destek sağlayabilecek dinamiklere sahiptir. Ayrıca hizmet içi eğitim
alanında yaşadığımız aksaklıklar ve yetersizlikleri aşabilmek için de iyi bir
fırsattır. Online araştırma imkanlarının oldukça geniş olduğu günümüzde online
öğrenme topluluklarının kendi içinden araştırma takımları kurarak öğrenme ve
öğretimi geliştirmek adına araştırmalarda bulunmaya başlaması bu açıdan önemli
bir adım olabilir.
Tabi, bunların hepsi öğretmenin her şeyden önce bir öğrenen
olduğunu ve en önemli eyleminin sürekli öğrenmek dolayısıyla araştırmak
olduğunu kabul etmesi ile mümkün olabilir ancak.
Peki, kendini geliştirmenin önünde mevcut birçok engelin
yanında tonlarca bahanenin dile getirildiği bir mecrada eylem araştırması mümkün
müdür, mümkünse de makbul müdür?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder